Tukuma novada pašvaldība 2023. gadā turpina uzsākto informatīvo tikšanās ciklu ar daudzdzīvokļu māju dzīvokļu īpašniekiem, lai informētu par dzīvojamo māju pārvaldīšanas un apsaimniekošanas jautājumiem, īpašumu apsaimniekošanas tiesībām un pienākumiem un to, kā izdevīgāk apsaimniekot savu īpašumu.
Šī cikla ietvaros daudzdzīvokļu māju īpašniekiem Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma un likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” kārtībā tiek skaidrots par privatizācijas būtību, ieguvumiem un apsaimniekošanas procesa īstenošanas kārtību.
Likums “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju”, kas tika pieņemts 1995. gadā, nosaka dzīvojamo māju privatizācijas kārtību, un tā mērķis ir veicināt dzīvojamo māju sakopšanu, aizsargājot iedzīvotāju intereses. Tomēr likumā noteiktās darbības līdz šim brīdim nav pilnībā pabeigtas, tādēļ pašvaldība ir uzsākusi šo informatīvo ciklu, lai runātu ar dzīvokļu īpašniekiem par viņu tiesībām. Šobrīd ir privatizēti personīgie dzīvokļi, bet likums nosaka arī to, ka dzīvokļu īpašniekiem ir jāsanāk kopā un jānolemj, kurš viņu māju apsaimniekos, ieskaitot kopīpašuma domājamās daļas. Ļoti būtiski dzīvokļu īpašniekam saprast, ka viņam ir tiesības izlemt ikvienu jautājumu, kurš attiecas uz dzīvojamās mājas kopīpašumā esošo daļu.
Ieguvumi, pārņemot dzīvojamo māju savā pārvaldījumā, ir vairāki, piemēram:
- iespēja pieņemt ikvienu lēmumu, kas attiecas uz kopīpašumā esošo daļu,
- iespēja pārvaldīt mājas finanšu līdzekļus,
- iespēja noteikt pārvaldīšanas maksas apmēru,
- lemt par atsevišķu darbību pilnvarojuma došanu vai atcelšanu,
- lemt par pārvaldniekam dotā pārvaldīšanas uzdevuma atsaukšanu,
- izvēlēties kopīpašumā esošās daļas pārvaldīšanas formu,
- noteikt veicamo remontdarbu prioritāti.
Līdz šim daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji ir maksājuši par pakalpojumiem, bet nav varējuši veikt pietiekamus uzkrājumus, lai veiktu vērā ņemamus uzlabojumus. Ar uzkrātajiem līdzekļiem pieticis vien, lai novērstu avārijas situācijas. Turpretī, kad iedzīvotāji paši savā apsaimniekošanā pārņems savu māju vai izvēlēsies apsaimniekotāju, viņi varēs lemt, cik un kā uzkrāt, kā arī to, kādam mērķim tērēt savus uzkrājumus. Tāpat arī dzīvokļu īpašnieki paši varēs noteikt, kurus pakalpojumus (pārvaldīšanas uzdevumus) uzdot veikt pārvaldniekam un kurus veikt pašu spēkiem.
Pašvaldība uz informatīvajām sanāksmēm aicina ne vien iedzīvotājus, bet arī konkrēto namu apsaimniekotājus, kuri izskaidro savus darba pienākumus un ieguvumus. Tikšanās laikā iedzīvotājiem ir iespēja uzdot jautājumus, lai pēc tam izlemtu, kā turpmāk pārvaldīt savu īpašumu – vai turpināt sadarbību ar esošo apsaimniekotāju, vai izvēlēties kādu citu apsaimniekotāju, vai dibināt biedrību un apsaimniekot pašiem. Informatīvās tikšanās laikā lēmumi par namu turpmāko apsaimniekošanu netiek pieņemti, bet tās būtība ir informācijas sniegšana, lai dzīvokļu īpašnieki pēc tam varētu izlemt, kā dzīvot savā mājā un kā to apsaimniekot pēc iespējas efektīvāk.
Šajās tikšanās reizēs iedzīvotāji arī tiek informēti par iespēju izmatot “Altum” atbalstu ēku atjaunošanai.
Liela nozīme ir arī Tukuma novada pašvaldības atbalstam dzīvojamo māju pārvaldīšanā, kuru var saņemt vien tad, ja dzīvokļu īpašnieki izdarījuši izvēli māju pārvaldīšanas un apsaimniekošanas jautājumos. Tukuma novada pašvaldības atbalstu var saņemt:
Energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem, kas ietver:
- energoaudits (mājas tehniskā stāvokļa energoefektivitātes novērtējums) 80 % vai līdz 1000 EUR;
- tehniskā apsekošana (mājas tehniskā stāvokļa novērtēšana un vizuālā apskate) 80 % vai līdz 1000 EUR;
- būvniecības ieceres dokumentācijas izstrāde 50 % vai līdz 5000 EUR;
- energoefektivitātes pasākumi (siltināšana, apkures sistēmu atjaunošana, ventilācijas sistēmas atjaunošana u.c.) 50 % vai līdz 22 000 EUR.
Mājas pieguļošās teritorijas labiekārtošanai:
- Būvniecības ieceres dokumentācijas izstrādei 50 % vai līdz 500 EUR;
- Slēgtas atkritumu konteineru novietnes izbūvei 80 % vai līdz 5000 EUR;
- Labiekārtošanas darbu veikšanai 50 % vai līdz 15 000 EUR;
- Labiekārtošanas darbu veikšanai (ja piesaistīti Eiropas Sociālā fonda vai citi finansējuma līdzekļi) 80 % vai līdz 30 000 EUR.
Pašvaldība, ja ir nepieciešams, nodrošina telpas mājas sapulču norisei, iepriekš sazinoties ar Tukuma novada pašvaldību:
- par kopsapulces telpu nodrošinājumu: izpilddirektora vietnieks Egīls Dude (egils.dude@tukums.lv);
- par māju pārņemšanas jautājumiem: galvenais speciālists mājokļu jautājumos Ligita Proņina (ligita.pronina@tukums.lv);
- par energopārvaldības jautājumiem: energopārvaldnieks Toms Akmentiņš (toms.akmentins@tukums.lv vai zvanot uz tālr. 25595611);
- konsultācija māju vecākajiem: izpilddirektora vietniece Baiba Pļaviņa (baiba.plavina@tukums.lv).
Paldies aktīvākajiem Tukuma novada iedzīvotājiem, kuri tikšanās reizēs uzdod jautājumus, nāk ar saviem priekšlikumiem un ir ieinteresēti iesaistīties savas mājas un dzīves kvalitātes uzlabošanā. Ikviens no klātesošajiem tiek aicināts organizēt māju sapulces, pārrunāt apsaimniekošanas jautājumus un mudināt pārējos mājas iedzīvotājus lemt par ēkas daudz efektīvāku apsaimniekošanu.
Likumi, kas attiecas uz daudzdzīvokļu namu apsaimniekošanu:
- Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likums
- Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju (2. un 51. pants)
- Dzīvokļa īpašnieku lēmumu pieņemšanu regulē Dzīvokļa īpašuma likums