Ir apstiprināti grozījumi Tukuma novada domes 2023. gada 28. septembra saistošajos noteikumos Nr. 18 “Par sociālo darbu un sociālajiem pakalpojumiem Tukuma novada pašvaldībā”, kuros būtiskākās izmaiņas attiecas uz aprūpes mājās pakalpojuma finansēšanas kārtību.
Aprūpes mājās pakalpojums sniedz nepieciešamo atbalstu personai dzīvesvietā, ja tā nespēj par sevi parūpēties (piemēram, veikt nepieciešamo preču iegādi, pagatavot ēdienu, veikt ikdienas higiēnu utt.) vecuma, veselības vai citu fizisku vai garīgu traucējumu dēļ. Parasti šādās situācijās ģimene primāri izmanto savus resursus, cenšas tikt galā ar šo situāciju paši, bet – ja nav šī resursa vai tas ir nepietiekams – to nodrošina aprūpētājs.
Lai aprūpes mājās pakalpojums būtu pieejams visā novada teritorijā, pašvaldība veic šī pakalpojuma administrēšanu, slēdzot līgumu ar pakalpojuma sniedzēju un to līdzfinansē, ja personai ir zemi ienākumi.
No 2025. gada 1. janvāra tiek mainīta aprūpes mājās līdzfinansēšanas kārtība, kā arī pakalpojuma sniegšanas apjoms, lai pakalpojums tiktu sniegts arī brīvdienās. Turpmāk persona pati varēs izvēlēties sev vēlamo pakalpojuma sniedzēju no tiem, kuri ir izteikuši vēlmi šādu pakalpojumu sniegt Tukuma novada teritorijā, un tas ir tas būtiskākais ieguvums personai, jo līdz šim personai nebija iespējas izvēlēties pakalpojuma sniedzēju, ko līdzfinansē pašvaldība.
Ar jauno līdzfinansēšanas kārtību tiks noteikts maksimālais pašvaldības līdzfinansējums, atkarībā no personai nepieciešamā aprūpes līmeņa jeb apjoma: 130 EUR mēnesī I aprūpes līmenim (1–2 dienas nedēļā, kopumā 2–4 stundas nedēļā), 150 EUR mēnesī II aprūpes līmenim (3–5 dienas nedēļā, kopumā 6–10 stundas nedēļā) un III aprūpes līmenim (6–7 dienas nedēļā, kopumā 12–21 stundas nedēļā), bet bērniem 10 EUR par pakalpojuma sniegšanas stundu. Minētais līdzfinansējums noteikts, pamatojoties uz veiktajā tirgus izpētē noteikto zemāko pakalpojuma cenu. Tirgus izpētē pieteicās divi pakalpojuma sniedzēji, kuri arī nodrošinās aprūpes mājās pakalpojumu ar pašvaldības līdzfinansējumu, tie ir biedrība “Latvijas Samariešu apvienība” un biedrība “Latvijas Sarkanais krusts”.
Ja personai nepieciešams aprūpes mājās pakalpojums, persona vēršas Tukuma novada sociālajā dienestā, iesniedzot iesniegumu, un sniedz ziņas par saviem ienākumiem. Sociālais darbinieks ar speciālu šim mērķim izstrādātu anketu izvērtē personas individuālās vajadzības un nosaka nepieciešamo aprūpes līmeni. Pēc tam sociālais darbinieks izvērtē personas ienākumus un nosaka pašvaldības līdzfinansējuma apmēru. Ja personas ienākumi pārsniedz maznodrošinātas mājsaimniecības ienākuma slieksni, no 2025. gada 1. janvāra 453 EUR, tad persona iesaistās pakalpojuma maksā ar tiem ienākumiem, kuri pārsniedz minēto summu, – personas samaksas daļa.
Piemēram: ja personai nepieciešams II aprūpes līmenis un personas ienākumi ir 483 EUR, personas samaksas daļa būs 30 EUR (summa, kura ir virs 453 EUR). Pašvaldības līdzfinansējums veidojas, no maksimālā līdzfinansējuma apmēra 150 EUR atņemot personas samaksas daļu 30 EUR. Šajā gadījumā pašvaldības līdzfinansējums būs 120 EUR mēnesī. Tālāk persona izvēlas sev vēlamo pakalpojuma sniedzēju, ar kuru slēgs pakalpojuma līgumu. Persona iesniedz pakalpojuma sniedzējam lēmumu un pakalpojuma sniedzējs sagatavo un slēdz pakalpojuma līgumu ar personu un pašvaldību, nosakot, ka 30 EUR mēnesī sedz persona, bet atlikušos 120 EUR mēnesī – pašvaldība, ja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs ar zemāko cenu 150 EUR. Ja persona izvēlas pakalpojuma sniedzēju, kura cena ir augstāka, persona no saviem vai ģimenes ienākumiem piemaksā atlikušo starpību.
Ja personas ienākumi nepārsniegs 453 EUR, pašvaldība piešķirs maksimālo līdzfinansējuma apmēru, kurš nosedz lētākā pakalpojuma sniedzēja piedāvāto cenu.
Tām personām, kuras jau saņem aprūpes mājās pakalpojumu, līdz 2024. gada 30. novembrim tiks pārskatīti viņu ienākumi, balstoties uz informāciju, kura pieejama valsts un pašvaldību administrēšanas sistēmās, un ar lēmumu tiks noteikts pašvaldības līdzfinansējuma apmērs. Ja personai ienākumi nav būtiski mainījušies, tad personas samaksu jaunā kārtība neietekmēs, pašvaldība turpinās finansēt tādā pat apmērā kā līdz šim, ja persona izvēlēsies lētāko pakalpojuma sniedzēju. Lēmums tiks paziņots katrai personai, un persona attiecīgi varēs izvēlēties, ar kuru pakalpojuma sniedzēju turpināt sadarbību.
Aprūpes mājās pakalpojuma administrēšanu un kvalitātes uzraudzību nodrošina Tukuma novada sociālā dienesta Atbalsta nodaļa pilngadīgām personām, bet bērniem rehabilitācijas centrs “Avotiņš”. Ja jums ir jautājumi par aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanu, lūdzam tos sūtīt uz e-pastu tnsd@tukums.lv vai zvanīt sociālajiem darbiniekiem:
- Sēmes un Zentenes pagastos tālr. +371 29411573;
- Smārdes, Lapmežciema, Engures pagastos tālr. +371 24207285;
- Kandavā un Kandavas pagastā, Cēres pagastā tālr. +371 20261977;
- Zemītes, Zantes, Matkules un Vānes pagastos tālr. +371 26208946;
- Tumes, Degoles, Irlavas, Lestenes pagastos tālr. +371 29446284;
- Slampes un Džūkstes pagastos tālr. +371 26696255;
- Tukumā tālr. +371 29519353;
- Jaunpils un Viesatu pagastos tālr. +371 20366768.
Saistošos noteikumus Nr. 18 “Par sociālo darbu un sociālajiem pakalpojumiem Tukuma novada pašvaldībā” iespējams apskatīt ŠEIT.