STOP 4-7 ir atbalsts bērnu, vecāku un skolotāju sadarbībai, tā palīdz risināt uzvedības problēmas un veicina labvēlīgu, pozitīvu vidi, kurā katrs bērns var attīstīties un mācīties.
Bērnu vecuma grupa no 4 līdz 7 gadiem ir kritiskais periods, kurā tiek veidotas emocionālās un sociālās prasmes, kas ietekmēs viņu nākotni. Tomēr dažiem bērniem šis ceļš ir sarežģīts – viņi saskaras ar uzvedības problēmām, kas ietver dusmīgumu, aizkaitināmību, agresiju un grūtības savaldīt savas emocijas.
Šeit klajā nāk STOP 4-7 programma, kuras mērķis ir dot praktiskas un efektīvas rīcības metodes bērniem, vecākiem un skolotājiem, lai veicinātu pozitīvas pārmaiņas un attiecību stiprināšanu. Šī programma balstās uz trīs galvenajiem elementiem: sadarbību, sapratni un atbalstu.
STOP 4-7 programma piedāvā dažādas metodes un rīkus, lai palīdzētu visām iesaistītajām personām sasniegt pozitīvus rezultātus.
Šī programma ne tikai sniedz konkrētas rīcības metodes uzvedības problēmu risināšanai, bet arī veicina dziļu savienību un sapratni starp bērniem, vecākiem un skolotājiem. Tas ir ceļš uz kopīgu labklājību un veiksmīgu nākotni, kur visi var justies stipri un atbalstīti savā ceļā uz augšanu un attīstību.
Par programmu “STOP 4-7”
1. Programma ir zinātnē un pētījumos balstīta, tās saturs veidots uz pētījumu par bērnu uzvedības problēmu attīstību atklājumiem un Oregonas Sociālās mācīšanas centra klīniskā darba pieredzes pamatiem.
2. Programma ir ilgtermiņa ieguvums. Bērnu un pusaudžu uzvedības pētījumi rāda, ka antisociālas uzvedības riska mazināšanā būtiska ir agrīnā intervence, jo pusaudžu vecumā intervence antisociālas, deviantas vai riskantas uzvedības mazināšanai ir mazāk efektīva un daudz dārgāka.
3. Programma balstās uz trīspusēju sadarbību. Vecāku un skolotāju līdzdalība un sadarbība ir būtiska programmas daļa. Viņu uzdevums ir veicināt bērna vēlamās uzvedības aktivizēšanu un nostiprināšanos. Tāpēc programma tiek īstenota kompleksi, vienlaikus strādājot ar visu bērna sociālo sistēmu.
4. Programmas darbības princips:
- 10 nodarbības bērniem – 1 nodarbība nedēļā, katra ilgst 6 stundas (kopā 10 nedēļas);
- 10 nodarbības vecākiem – 1 nodarbība nedēļā, katra ilgst 2 stundas (kopā 10 nedēļas);
- 4 nodarbības bērna vidē (pirmsskolas iestādē) – 1 nodarbība divās nedēļās, katra ilgst 3 stundas (kopā 10 nedēļas).
Pieteikšanās
Ja jūsu bērns ir vecumā no 4 līdz 7 gadiem un viņam piemīt aprakstītā izaicinošā un/vai agresīvā uzvedība un jūs esat gatavs iesaistīties programmā, lūdzam sūtīt pieteikumu uz e-pastu: berniem@mk.gov.lv vai aizpildīt pieteikuma veidlapu tiešsaistē tīmekļa vietnē laimigiberni.lv. Pieteikumā lūdzam norādīt bērna vārdu, vecumu, pašvaldību, kurā ģimene (bērns) deklarēts, un vecāku kontaktinformāciju (e-pastu un tālruņa numuru veiklākai saziņai). Saņemtos pieteikumus Valsts kanceleja novirzīs projektā iesaistītajām pašvaldībām.
Projekta pašvaldību loks arvien pieaug, un šobrīd tajā iesaistījušās: Ādaži, Aizkraukle, Alūksne, Augšdaugavas novads, Baldone, Bauska, Daugavpils, Dobele, Gulbene, Ikšķile, Jēkabpils, Jelgavas pilsēta un novads, Kuldīga, Liepājas pilsēta, Līgatne, Līvāni, Madona, Ogre, Rēzekne, Rīga, Saldus, Sigulda, Talsi, Tukums, Valmiera, Stopiņi, Ventspils.
Ja jūsu un bērna dzīvesvieta ir Tukuma novads, pieteikties var arī, sazinoties ar Tukuma novada koordinatori Lieni Stepiņu, nosūtot e-pastu uz liene.stepina@tukums.lv vai pa tālruni 20016039.
Atsauksmes no pedagogiem un vecākiem par Tukuma novadā īstenoto programmu “STOP 4-7”:
- Bija vērtīgi padomi, pieredze arī no citiem kolēģiem!
- Noderēs gan grupas darbā, gan konkrēti vienam bērnam.
- Programma “STOP 4-7” ir bērnu centrēta programma, kurā jebkuru problēmu var pārrunāt ar zinošiem speciālistiem. Neviens netiek nosodīts, visi ir pieņemami.
- Ieteiktu šo programmu turpināt, jo uzskatu, ka daudz vairāk bērniem ir vajadzīgas šīs nodarbības un vecākiem arī. Info vairāk nodot vecākiem, jo daudzi neizprot šo programmu.
- Laba programma, zinoši speciālisti. Noteikti iesaku vecākiem, bērniem ar uzvedības traucējumiem. Noderīga arī pedagogiem, kur ir iekļaujošā izglītība.
- Ieteikumi vecākiem, jo agrāk tiek palīdzēts bērnam izveidot rituālu plānošanai un noteikumu izpratnei, veidojas veiksmīgāks un apmierinātāks cilvēks nākotnei.
- Šajā programmā būtu vērtīgi piedalīties, pirmkārt jau sevis pilnveidošanai, kā arī lai smeltos dažādas idejas! Šī programma arī bija kā atbalsta vieta, kur visi pedagogi bijām tik atšķirīgi, bet atmosfēra vienmēr bija tik pozitīva, labprāt izteicu savu viedokli, tiku uzklausīta un uzklausīju padomus. Programmas laikā ieguvu dažādas idejas, ko mainīt savā darba ikdienā!
- Nodarbības gan bērniem, gan vecākiem ir ar teorētisku bāzi, bet norise ir ļoti praktiska. Bērnu nodarbību vadītāji ļoti aktīvi bērniem parāda dažādas situācijas, dažādas emociju izpausmes – skumjas, dusmas, prieku u.c., kas palīdz bērnam labāk izprast sevi un citus. Piemēram, vienā reizē bērns bija ļoti patīkami pārsteigts, ka pie viņiem uz nodarbību bija atnācis īsts klauns. Patīkami pārsteidza, ka vecāku nodarbības notika brīvā gaisotnē, vecāki aktīvi dalījās ar savu pieredzi, kā arī no nodarbību vadītājiem bija iespēja saņemt atgriezenisko saiti un papildu informāciju. Pēc nodarbībām bērns ir kļuvis savaldīgāks, kā arī stāsta par savām sajūtām vai rīcību. Saprot, ka, piemēram, ir dusmīgs, un māk par to pastāstīt arī pieaugušajam. Uzlabojusies ir komunikācija arī ar citiem bērniem, tajā skaitā brāli.
- Programma ļoti motivējoša mainīt lietas savā ikdienā. Uzlabojās attiecības ar bērnu – komplimenti, samīļošanās, uzticība. Daudz ļoti noderīgas informācijas, ko ieviest savā un bērna ikdienā. Paldies visiem lektoriem un vecākiem.
- Gan bērnam, gan vecākiem ļoti pozitīva pieredze. Treneri ļoti atsaucīgi, iejūtīgi, zinoši. Patīkama sadarbība, kas sniedz arī jaunas zināšanas, kuras tiešām noderēs.