Aktualitātes

Tukuma novada pašvaldības aģentūra „Tukuma novada sociālais dienests” informē par jaunumiem un plānotajām aktivitātēm 2016.gadā.

Sociālās palīdzības jomā

1. Palielinoties valstī noteiktajai minimālajai algai, mainās pašvaldības noteiktais ienākumu līmenis, kuru nepārsniedzot, personai vai ģimenei ir iespējams saņemt maznodrošinātas personas vai ģimenes statusu. Ģimenēm un atsevišķi dzīvojošām personām, kuru ienākumi nepārsniedz 60% no attiecīgā gada 1.janvārī spēkā esošās minimālās mēneša darba algas apmēra, ienākumu līmenis 2016.gadā ir 222 euro uz katru ģimenes locekli. Savukārt atsevišķi dzīvojošam vecuma pensionāram vai atsevišķi dzīvojošai personai, kurai noteikta I vai II grupas invaliditāte, kā arī pilngadību sasniegušam bārenim vai bez vecāku gādības palikušam bērnam līdz 24 gadu vecumam, kuru ienākumi nepārsniedz 70% no attiecīgā gada 1.janvārī spēkā esošās minimālās mēneša darba algas apmēra – 2016. gadā 259 euro. Lai iegūtu maznodrošinātas personas vai ģimenes statusu, tiek vērtēts arī mantiskais stāvoklis – personai vai ģimenes locekļiem nepieder naudas līdzekļu uzkrājumi, vērtspapīri vai īpašums, izņemot normatīvajos aktos noteiktos izņēmumus, nav noslēgti uztura līgumi, darbspējīgās pilngadīgās personas ir reģistrējušās Nodarbinātības valsts aģentūrā kā bezdarbnieki, nesaņem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu vai neatrodas ieslodzījumā. Trūcīgās, maznodrošinātās ģimenes vai personas un no 2016. gada 1.janvāra arī cilvēki ar 1.grupas invaliditāti un ģimenes ar bērniem invalīdiem par mēnesī izlietotajām pirmajām 100 kilovatstundām par elektrību var maksāt noteiktu zemāku cenu un pretendēt uz nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumiem pašvaldībā.

2. Turpinās atbalsts pilngadību sasniegušam bārenim vai bez vecāku gādības palikušam bērnam līdz 24 gadu vecumam. Ir iespēja izvēlēties piemērotāko palīdzības formu patstāvīgās dzīves uzsākšanā – līdz 24 gadu vecumam reģistrēties rindā dzīvojamās telpas saņemšanai un pretendēt uz tiesībām rindas kārtībā saņemt dzīvojamo platību vai saņemt dzīvokļa pabalstu (45 euro mēnesī), ja turpina dzīvot ārpusģimenes aprūpes iestādē, audžuģimenē vai pie aizbildņa un ir noslēgts īres līgums.

Savukārt pabalsts ikmēneša izdevumiem pilngadību sasniegušam bārenim vai bez vecāku gādības palikušam bērnam līdz 24 gadu vecumam ir 100 euro mēnesī. Ar nosacījumu, ja viņš turpina mācības akreditētā vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē, augstskolā vai koledžā un ir sekmīgs.

3. Saskaņā ar atbalsta programmu Tukuma novada ģimenēm ar bērniem, no 2016. gada 1.februāra ir paredzēts finansiāli atbalstīt vecākus bērna, kuram noteikta invaliditāte, aprūpē, piešķirot pabalstu 50 euro apmērā vienu reizi kalendārajā gadā.

4. Saskaņā ar atbalsta programmu Tukuma novada ģimenēm ar bērniem, no 2016. gada 1.februāra pašvaldībā ir iespējams saņemt arī atbalstu ģimenēm, kuras aprūpē ir viens vai vairāki nepilngadīgi bērni un kuras vēlas atgriezties no dzīvesvietas citas valsts teritorijā uz Latviju, un par savu dzīvesvietu izvēlējušies Tukuma novadu, piešķirot Reemigrācijas pabalstu līdz 500 euro vienīgā mājokļa iegādei vai faktisko īres izdevumu segšanai līdz diviem mēnešiem, ja ģimene attiecīgajā īpašumā ir deklarēta.

5. No 2016. gada 1.februāra paaugstinājies slieksnis dzīvokļa pabalsta saņemšanai, jo uz dzīvokļa pabalstu var pretendēt ģimene vai persona, kurai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas ģimenes (personas) statuss. Paaugstināts arī slieksnis dzīvokļa pabalsta saņemšanai atsevišķi dzīvojošiem pensionāriem un invalīdiem no 250 euro uz 260 euro, un paaugstināts normatīvs pabalsta aprēķināšanai lokālai apkurei (no 0,7 euro uz 1,00 euro par normatīvo m2).

6. Iepriekšējo gadu kārtībā joprojām ir iespējams saņemt trūcīgas ģimenes (personas) statusu, Pabalstu garantētā minimālā ienākuma nodrošināšanai, Pabalstus ģimenēm ar bērniem – brīvpusdienas un skolas piederumu iegādei mācību gada sākumā, pabalstu veselības aprūpei, kā arī pabalstus dažādās krīzes situācijās.

7. Arī 2016. gadā pašvaldība īsteno brīvprātīgās iniciatīvas iedzīvotāju atbalstam. Ir iespējams saņemt – Pabalstu jaundzimuša bērna aprūpei, Dāvanu Zelta vai Dimanta kāzu jubilāriem, dāvanu apaļajā dzīves jubilejās (no 75 gadu dzīves jubilejas), dāvanu bērnam uzsākot skolas gaitas 1.klasē. Tāpat turpinās finansiāls atbalsts aizgādņiem aizgādņa pienākumu pildīšanā, vienu reizi kalendārajā gadā piešķirot pabalstu 55 euro apmērā.

8. Atbalsta programmas Tukuma novada ģimenēm ar bērniem ietvaros joprojām notiek Alternatīvo pakalpojumu attīstība (audžuģimenes kustības attīstība, kontaktpersonas pakalpojuma pilnveidošana, aizbildņu ģimenes stiprināšana) – izglītojošie pasākumi, psiholoģiskais atbalsts, finansiāls atbalsts bez vecāku gādības palikuša bērna aprūpē (audžuģimenēm – no 175 līdz 280 euro mēnesī, aizbildņiem 55 euro mēnesī un līdz 1,20 euro pusdienu izmaksu segšanai izglītības iestādēs).

Būtiskas izmaiņas ir asistenta pakalpojuma piešķiršanas jomā

 Asistenta pakalpojums pašvaldībā ieviests kopš 2013.gada 1.janvāra ar mērķi sniegt atbalstu nokļūšanai darba vietā, izglītības iestādē vai pakalpojumu saņemšanas vietā, kā arī, lai atvieglotu personu ar invaliditāti ģimenes locekļus un veicinātu to iesaisti darba tirgū. Asistenta pakalpojumu regulē Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumi Nr. 942 „Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu pašvaldībā”.

Asistenta pakalpojumu pašvaldībā var saņemt personas ar I un II invaliditātes grupu, kurām Veselības un darba ekspertīzes ārstu valsts komisija izsniegusi atzinumu par asistenta pakalpojuma nepieciešamību, un bērni ar invaliditāti, kuriem ir izsniegts atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību sakarā ar smagiem funkcionāliem traucējumiem.

Iepriekšējā periodā personas ar invaliditāti asistenta pakalpojumu galvenokārt izmantojušas brīvā laika pavadīšanai, t.i., lai iepirktos, piedalītos pašdarbības kolektīvos, apmeklētu teātri, koncertus, sporta spēles, kā arī citus pasākumus un sabiedriskās vietas, vai citādi pavadītu brīvo laiku ārpus mājokļa. Šim mērķim asistenta pakalpojums tiek izmantots 45% gadījumu. Darbavietu, izglītības iestāžu, dienas aprūpes centru, dienas centru un citu sociālās rehabilitācijas iestāžu apmeklējumiem asistenta pakalpojums tiek izmatots tikai 13% gadījumu. Invaliditātes likumā noteikts, ka asistenta pakalpojums ir paredzēts kā viens no pasākumiem, lai mazinātu invaliditātes izraisītās sekas, taču, izmantojot asistenta pakalpojumu galvenokārt brīvā laika pavadīšanas aktivitātēm, netiek sasniegts asistenta pakalpojuma mērķis – sniegt atbalstu personai ar ļoti smagu vai smagu invaliditāti tādu darbību veikšanai ārpus mājokļa, kuras tā invaliditātes dēļ nevar veikt patstāvīgi (nokļūt vietā, kur tā mācās, strādā, saņem pakalpojumus).  

Līdz ar to no 2016.gada 1.janvāra – asistenta pakalpojumi pašvaldībā tiek mērķēti tieši uz integrācijas un mobilitātes pasākumiem, palielinot iespējas asistenta pakalpojumu saņemt darba vietu, izglītības iestāžu, dienas aprūpes centru, dienas centru un citu sociālās rehabilitācijas iestāžu apmeklējumiem – līdz 20 stundām nedēļā. Vienlaikus samazinot pieejamo maksimālo pakalpojuma apjomu brīvā laika izmantošanai – ne vairāk par divām stundām nedēļā. Ja iesaistei pasākumā nedēļā nepieciešams vairāk laika, tad ne vairāk kā četru nedēļu stundu normu (8 stundas) var apvienot, izmantojot vienā vai vairākās reizēs.

Paredzētas tiesības saņemt asistenta pakalpojumu arī personām, kas veic saimniecisko darbību. Personas ar invaliditāti, kurām ir nepieciešams asistenta pakalpojums, nereti ir nodarbinātas ne vien pie darba devēja kā algoti darbinieki, bet arī paši veic saimniecisko darbību, sniedzot profesionālus pakalpojumus (piem., grāmatveži, pasniedzēji, kurpnieki, u.c. profesiju speciālisti), ražo preces, nodarbojas ar tirdzniecību, vai citu saimniecisko darbību.

Paredzētas tiesības saņemt pakalpojumu arī nokļūšanai uz brīvprātīgā darba veikšanas vietu.

Tāpat ir paplašināts asistenta pakalpojuma sniedzēju loks. Pakalpojumu turpmāk var sniegt gan fiziskas personas (arī personas ar invaliditāti radinieks), gan juridiskas personas.

Ir paredzēta personas individuālo vajadzību izvērtēšana pirms asistenta pakalpojuma piešķiršanas. Pašvaldības sociālais dienests jau pirms lēmuma par asistenta pakalpojuma piešķiršanu pieņemšanas izvērtē asistenta pakalpojuma pieprasītāja individuālās vajadzības, nepieciešamību sastādīt individuālo sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas plānu. Sociālais dienests izvērtē nepieciešamo asistenta pakalpojuma apjomu un atbilstīgi izvērtējumam pieņem lēmumu par attiecīgajai personai individuāli noteiktu asistenta pakalpojuma apjomu un ilgumu.

Pašvaldības sociālajam dienestam ir paredzēta iespēja atteikt asistenta pakalpojuma piešķiršanu, ja personas aktivitātes neatbilst asistenta pakalpojuma mērķim un rehabilitācijas plānā noteiktajam, kā arī, ja, izvērtējot personas aktivitātes un sociālās funkcionēšanas spējas, tiek konstatēts, ka persona spēj pārvietoties ārpus mājokļa bez asistenta vai nespēj pārvietoties arī ar asistenta atbalstu.

Iedzīvotāju pieņemšanas laiki: pirmdienās 14.00–18.00 un piektdienās 08.00-12.00. Konsultācijas pieejamas pa tālr. 22323587.

Ina Balgalve

Tukuma novada sociālā dienesta direktore