Jaunumi, ziņas

No Tukuma novada pašvaldības 2024. gada budžeta apstiprināšanas ir pagājis pusgads, un jau šobrīd, stipri ātrāk nekā iepriekšējos gados, pašvaldībā uzsākts darbs pie 2025. gada budžeta izstrādes.

“Finanšu situācija Tukuma novada pašvaldībā ir stabila, tomēr, skatoties Latvijas mērogā, pašvaldībām šis laiks ir finansiāli sarežģīts. Vairākām pašvaldībām ir reālas finansiālas problēmas, ko būtiski ietekmējuši pieaugošie izdevumi, piemēram, ēdināšanas pakalpojumu jomā, aizņēmumu procentu maksājumu pieaugums, skolotāju algas, minimālās algas pirmskolas pedagogiem u.c. Arī uz Tukuma novada pašvaldības budžetu šie faktori ir atstājuši zināmu ietekmi, tomēr, regulāri izvērtējot finanšu situāciju un pārskatot budžeta izdevumus, esam raduši risinājumus izdevumu optimizācijai, lai varētu  ne vien nodrošināt pašvaldībai deleģēto funkciju īstenošanu, bet arī veicināt Tukuma novada attīstību un uzsākt vērienīgu projektu īstenošanu.

Lai gan šogad optimizācijas rezultātā rasti līdzekļi dažādu projektu īstenošanai un infrastruktūras uzlabošanai, tomēr pašreizējā situācijā nākamajos gados pašvaldības budžeta ietvaros veicināt novada attīstību būs aizvien sarežģītāk. Ņemot vērā, ka iedzīvotāju skaits mūsu novadā jau gadiem mazinās, kā ietekmē arī samazinās budžeta ieņēmumi, pašvaldībai būs jāstrādā pie plāna, kā ilgtermiņā mazināt uzturēšanas izdevumus, tai skaitā arī veicot vērienīgas strukturālas izmaiņas. Lai cik sarežģītas, dažkārt nevēlamas un izaicinājumu pilnas mēdz būt pārmaiņas, bez tām novada attīstība nebūs iespējama,” pauž Tukuma novada pašvaldības izpilddirektors Ivars Liepiņš.

Lai gūtu plašāku ieskatu par finanšu situāciju novadā, uz sarunu aicinājām pašvaldības Finanšu nodaļas vadītājas vietnieci budžeta jautājumos Līgu Liepu.

  • Kā jūs raksturotu šī brīža finanšu situāciju Tukuma novada pašvaldībā?

Tukuma novada pašvaldības finanšu situācija ir droša un stabila. Līdz gada vidum esam apguvuši 56,2 % no plānotajiem ieņēmumiem un izdevumos izlietojuši 48,6 % no budžetā paredzētajiem līdzekļiem. Tas skaidri norāda, ka mēs pārvaldām savus resursus atbildīgi, nodrošinot pietiekamus ieņēmumus, lai segtu ieplānotos izdevumus.

  • Vai un kā pildās plānotā budžeta nodokļu ieņēmumu daļa, kā maksas pakalpojumu ieņēmumu daļa?

Kopumā plānotais budžets tiek pildīts ar mainīgiem rezultātiem. Ienākuma nodokļa ieņēmumi rāda pozitīvu tendenci ar pieaugumu, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, kamēr nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumi ir nedaudz zemāki nekā 2023. gadā.

Ienākuma nodokļa ieņēmumi 2024. gadā tika plānoti 35 951 702 EUR apmērā. Izpilde uz 30. jūniju bija 16 988 806,99 EUR, kas ir 47,25 % no plānotajiem ieņēmumiem. Salīdzinājumā, 2023. gada pirmajā pusgadā tika izpildīti 15 500 675,72 EUR. Tas nozīmē, ka ienākuma nodokļa ieņēmumi ir par 1 488 131,27 EUR jeb 9,6 % lielāki nekā iepriekšējā gada tajā pašā periodā. Šo ieņēmumu pieaugumu galvenokārt veicinājis darba samaksas kāpums, kas, piemēram, pirmsskolas izglītības pedagogiem pieauga par 23,1 % – no 1240 EUR līdz 1526 EUR, kā arī minimālās darba samaksas pieaugums par 12,9 % – no 620 EUR līdz 700 EUR.

Nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumi līdz 2024. gada pirmajam pusgadam ir 71,46 % no plānotā, kas ir par 37 800,13 EUR mazāk nekā 2023. gada tajā pašā periodā. Apstiprinātais budžets 2024. gadam uz 30. jūniju bija 4 300 455 EUR, no kuriem izpilde no gada sākuma līdz 30. jūnijam sasniedza 3 073 195,95 EUR. Salīdzinājumā, izpilde no 2023. gada 1. janvāra līdz 30. jūnijam bija 3 110 996,08 EUR.

Maksas pakalpojumu ieņēmumi plānoti 6 000 668 EUR, izpilde uz 30. jūniju 2 770 499 EUR, kas ir 46,2 %. Būtiskāko īpatsvaru maksas pakalpojumos veido Tukuma novada pašvaldības SAC “Rauda”, kuru ieņēmumu plāns 2024. gadam ir 4 322 931 EUR. Uz 30. jūniju ieņēmumu izpilde 1 987 314 EUR, jeb 49,97 %.

  • Ieņēmumi atbilst sākotnēji plānotajiem budžeta ieņēmumiem vai tomēr ir novirzes no plāna?

Kopumā pašvaldības budžeta ieņēmumi izpildās kā plānots, bez būtiskām novirzēm. Pirmajā pusgadā kopējie ieņēmumi bija 44 506 939 EUR, kas ir 56,2 % no plānotajiem 79 235 414 EUR. Salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, ieņēmumi pieauga par 3 547 073,11 EUR, sasniedzot 40 959 866,13 EUR. Kopumā ieņēmumi rāda pozitīvu izpildi, kas lielākoties atbilst plānotajiem budžeta ieņēmumiem. Novirzes ir nelielas un nav būtiskas.

Lai gan budžeta ieņēmumi lielākoties izpildās kā plānots un nav būtisku noviržu, tomēr pieaugošie izdevumi, īpaši ēdināšanas pakalpojumu jomā, var radīt spiedienu uz pašvaldības finanšu resursiem. Pašvaldībai jāturpina rūpīgi sekot līdzi budžeta izpildei un izdevumu tendencēm, lai nodrošinātu finansiālo stabilitāti. Nepieciešamības gadījumā pārskatot plānotos izdevumus.

  • Skatoties uz šī gada pašvaldības budžetu, vai ir kādas jomas, kurās nācies tērēt vairāk līdzekļu nekā sākotnēji ticis plānots?

Izdevumi atsevišķās jomās, piemēram, izglītībā un veselībā, pirmajā pusgadā ir bijuši lielāki nekā sākotnēji plānoti, kas norāda uz pieaugošām vajadzībām šajās jomās.

Izglītībai plānoti 37 268 713 EUR. Izpilde no gada sākuma līdz 30. jūnijam: 20 706 666 EUR, kas ir nedaudz vairāk kā 55,56 % no plānotā. Savukārt veselības jomā izdevumi tika plānoti 153 503 EUR, izpilde 87 898 EUR, kas ir 57,26 % no plānotā budžeta.

  • Kādi ir lielākie šī brīža izaicinājumi?

Izglītības un sociālo pakalpojumu nodrošināšana. Pieprasījums pēc sociālajiem pakalpojumiem, piemēram, mājokļa pabalsta, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma.

Meklējam risinājumus, lai samazinātu komunālo pakalpojumu izmaksas un optimizētu izdevumus.

Izglītība

Viena no pašvaldības prioritātēm šajā gadā tika minēta izglītība, kurai pašvaldības budžetā tika plānots būtiskākais izdevumu apjoms ­– 36 596 016 EUR (44,4 % no kopējiem pašvaldības budžeta izdevumiem).  Kas šobrīd aktuāls notiek izglītības jomā, un, raugoties no finanšu viedokļa, kādi ir lielākie izaicinājumi un būtiskākie darbi, kas veikti, lai mazinātu izdevumus, jautājām Tukuma novada Izglītības pārvaldes vadītājai Dacei Strazdiņai.

No pašvaldības budžetā plānotajiem izdevumiem izglītībā gandrīz puse ir valsts mērķdotācijas – pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, izglītojamo ēdināšanai, mācību grāmatu un mācību līdzekļu iegādei u.c.

  Viena no svarīgākajām 2024. gada budžeta prioritātēm izglītībā ir pedagogu darba samaksas pieauguma grafika īstenošana pirmsskolas, vispārējās, profesionālās ievirzes un interešu izglītībā. No 2024. gada 1. janvāra par 12 % palielinājās pedagogu minimālā atalgojuma likme, savukārt pirmsskolas pedagogiem tā pieauga par 23 %, izlīdzinot to ar vispārējās izglītības pedagogu zemāko mēneša darba algas likmi. Pedagogu zemākās vienas darba stundas likme pieauga no 8,50 EUR līdz 9,54 EUR. Protams, ņemot vērā plānoto atalgojuma pieaugumu, pašvaldībai tika palielināts arī noteiktās mērķdotācijas apmērs vienam izglītojamam: pirmsskolas, sākumskolas, pamata un vidējās izglītības programmās. Mērķdotāciju pašvaldībai vienam izglītojamam mēnesī pirmsskolā palielināja no 105,15 EUR līdz 129,44 EUR, sākumskolas izglītojamiem no 108,64 EUR līdz 121,93 EUR, 7.–9. klases izglītojamiem no 139,99 EUR līdz 157,12 EUR, bet izglītojamiem vidējās izglītības posmā no 150,43 EUR līdz 168,84 EUR.

Pedagogu darba samaksas pieauguma grafika īstenošana tiks turpināta arī 2025. gadā. Ar 2025. gada 1. janvāri plānots par 8,5 % palielināt pedagogu zemākās vienas darba stundas likmi, t. i., no 9,54 EUR par stundu uz 10,35 EUR par stundu. Protams, šāds pieaugums būtiski ietekmē pašvaldības budžetu, jo 1,5 līdz 4 gadus veco bērnu izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksa un atalgojuma palielinājums pilnībā tiek finansēts no pašvaldības budžeta.

Lai rastu risinājumus izdevumu optimizācijai un uzlabotu pirmsskolas izglītības pakāpē nodarbināto pedagogu efektivitāti, Tukuma novada Izglītības pārvaldes izveidotā pirmsskolas ekspertu – praktiķu (pirmsskolu un skolu, kurās tiek realizētas pirmsskolas izglītības programmas, vadītāji un vietnieki) darba grupa izvērtēja pirmsskolu darba efektivitāti un sagatavoja priekšlikumus pirmsskolas pedagogu slodžu optimizēšanai un pirmsskolas darba organizēšanai, nosakot finansējuma aprēķina principus un nodrošinot katras iestādes autonomiju iestādes darba plānošanā. Priekšlikumi tika iestrādāti pašvaldības noteikumos, kas apstiprināti 2024. gada jūlija domes sēdē un stāsies spēkā ar 2025. gada 1. janvāri.

Papildu finansējuma piesaistei, izglītības pakalpojuma daudzveidības nodrošināšanai un pašvaldības finansējuma samazināšanai izglītības jomā Izglītības pārvaldes speciālisti labprāt iesaistās dažādu projektu realizēšanā.

2024. gadā papildus budžetā piesaistīts finansējums:

• 100 240 EUR kultūrizglītības programmā “Latvijas skolas soma”;

• 10 989 EUR programmā “Neformālās izglītības pasākumi, t. sk. latviešu valodas apguve Ukrainas bērniem un jauniešiem”;

• 12 491 EUR programmā “Atbalsts Ukrainas un Latvijas bērnu un jauniešu nometnēm” u.c.

Sociālā joma

Otrs lielākais izdevumu īpatsvars budžetā ir sociālajai aizsardzībai, kam līdzekļi paredzēti 13 663 685 EUR apmērā jeb 16,6 % no pašvaldības pamatbudžeta. Kā šobrīd sokas ar šo funkciju īstenošanu un vai plānotais finansējums ir pietiekams, lūdzām skaidrot Tukuma novada sociālā dienesta direktori Inu Balgalvi.

Tukuma novada pašvaldības budžets sociālajai aizsardzībai 2024. gadā tika saplānots taupīgi – iepriekšējā gada izpildes līmenī, neskatoties uz to, ka valstī sadārdzinājās pakalpojumu izmaksas, palielinājās valstī noteiktā minimālo ienākumu mediāna, tika pabeigta sociālo pakalpojumu infrastruktūras būvniecība.

Sociālajai aizsardzībai 2024. gadā izdevumiem tika plānoti 7 683 429 EUR, pusgada izpilde ir 3 876 708 EUR, kas ir 50,46 % no plāna.

Sociālajiem pabalstiem un pakalpojumiem pirmajā gada pusē ir izlietoti jau 56,24 % no plānotā, tas ir 1 973 545 EUR.

Šobrīd finansējums attiecībā pret plānu ir pārsniegts:

ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma pilngadīgām personām (sociālās aprūpes centri) nodrošināšanai – 714 650 EUR, kas ir 70 % no gada plāna. Šajā jomā tika veiktas izmaiņas, samazinot pakalpojuma cenas sociālās aprūpes centrā “Rauda” Tukuma novada iedzīvotājiem, un tās stājās spēkā no 1. jūnija un samazinās arī pašvaldības izdevumus par pakalpojumu;

jauniešu atbalsta un pašizaugsmes programmai – 52 144 EUR, kas ir 85 % no gada plāna;

jauniešu mentora pakalpojumam – 20 652 EUR, kas ir 89 % no gada plāna;

mājokļa pabalsta nodrošināšanai trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām – 467 044 EUR, kas ir 66 % no gada plāna;

veselības aprūpes nodrošināšanai trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām – 13 240 EUR, kas ir 63 % no gada plāna;

zupas virtuvei – 13 356 EUR, kas ir 111 % no gada plāna.

Pieprasītas ir pašvaldības brīvās iniciatīvas:

Apaļajās dzīves jubilejās – 22 605 EUR, kas ir 62 % no gada plāna;

Kāzu jubilejās – 1700 EUR, kas ir 101 % no gada plāna;

Zobu protezēšanai atsevišķām mērķa grupām – 5114 EUR, kas ir 64 % no gada plāna.

Šogad mazāks pieprasījums ir bijis atbalstam krīzes situācijās.

Mazāks pieprasījums ir aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanai, jo tika veikti grozījumi atbalsta apjomā – aprūpes mājās pabalstu var saņemt tikai trūcīgas vai maznodrošinātas personas, un mainījās līdzmaksājuma apjoms par aprūpes mājās pakalpojumu:

Aprūpes mājās pabalstam ir izmaksāts 85 194 EUR, kas ir 43 % no plāna;

Aprūpes mājas pakalpojumam – 127 481 EUR, kas ir 41 % no plānotā.

Šī gada pirmajā pusē ir pabeigta grupu mājas būvniecība adresē “Laipas” Slampē, Slampes pagastā, kur pakalpojumu plānots saņemt 7 personām. Deinstitucionalizācijas projekta īstenošanā Tukuma novadā ir izveidotas kopā 5 grupu dzīvokļu, māju  pakalpojuma sniegšanas vietas, un pakalpojums ir pieprasīts un nepieciešams Tukuma novada iedzīvotājiem.

No 28. jūnija Bērnu un jauniešu centra “Sapņi” pakalpojums tiek nodrošināts pilsētvidē, daudzīvokļu mājā izveidotos dzīvokļos, kas veidos bērnu un jauniešu vidi personiskāku un ģimeniskāku.

Savukārt centrā “Avotiņš” veiksmīgi tiek nodrošināti pakalpojumi bērniem ar invaliditāti un viņu ģimenēm – aprūpe mājās, logopēda, montesori speciālista konsultācijas, mūzikas terapija, smilšu spēles terapija, kanisterapija, atelpas brīdis, kā arī bērniem no izglītības iestādēm, ja individuālajā atbalsta plānā ir iekļauti pakalpojumi, kas nav nodrošināmi izglītības iestādē. Kopā izdevumi šī gada pirmajā pusē ir 73 928 EUR, kas ir 36 % no plānotā. Pakalpojumus ir saņēmuši 36 bērni ar invaliditāti un viņu vecāki, no izglītības iestādēm – 31 bērns, aprūpes mājās pakalpojumu saņem 29 bērni. Centra telpās vecākiem ir iespēja satikties, veidot pašpalīdzības grupas, attīstīt dažādus projektus.

Pārējie pakalpojumi iedzīvotājiem tiek nodrošināti saskaņā ar plānoto ikgadējo budžetu, spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.