Aktualitātes

Tukuma novada Dome paziņo, ka 2015.gada 27.augusta Domes sēdē (protokols Nr.10, 19.§.) apstiprināti Tukuma novada teritorijas plānojuma 2011.-2023.gadam grozījumi un izdoti saistošie noteikumi Nr.22 „Grozījumi Tukuma novada Domes 2012.gada 26.aprīļa saistošajos noteikumos Nr.12 „Tukuma novada teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi””. Skatīt šeit
Kā plānošanas dokumentā integrēti vides apsvērumi
Tukuma novada teritorijas plānojuma 2011.-2023.gadam grozījumi (turpmāk - teritorijas plānojuma grozījumi) ir vietējās pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokuments, kurā definēti nosacījumi turpmākai Tukuma novada teritorijas izmantošanai un apbūves veidošanai, publiskās, transporta un maģistrālo inženierkomunikāciju infrastruktūras attīstībai, derīgo izrakteņu ieguvei, apgrūtinātās teritorijas un objekti u.c. būtiski nosacījumi attiecībā uz teritorijas izmantošanu.


Lai izvērtētu sagaidāmo ietekmi uz vidi saistībā ar teritorijas plānojuma grozījumu īstenošanu tika izstrādāts stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējums (turpmāk - Vides pārskats). Vides pārskatā tika pievērsta papildus uzmanība tam, kā plānošanas dokumenta izstrādes mērķi tiek sabalansēti ar vides un kultūrvēsturiskā mantojuma - ūdeņi, bioloģiskā un ainaviskā daudzveidība, Natura 2000 teritorijas un citas īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, kultūras pieminekļi, gaisa kvalitāte, iedzīvotāju dzīves vides kvalitāte u.c. aizsardzību, saglabāšanu un to kvalitātes paaugstināšanu.
Teritorijas plānojuma grozījumi, lai samazinātu plānoto darbību ietekmi uz dabas un iedzīvotāju dzīves vides kvalitāti, paredz dažādus pasākumus, kas gan tieši, gan netieši mazinās iespējamo negatīvo ietekmi uz Tukuma novada teritorijas vides kvalitāti. Tiek paredzēta vesela virkne dažādu pasākumu - aizsargjoslas (atbilstoši LR „Aizsargjoslu likumam”), nosacījumi derīgo izrakteņu ieguvei, lauksaimnieciskajai darbībai, apmežošanai, ražošanas teritorijām, blīvas dzīvojamās apbūves teritorijām, nodrošinājumam ar inženierkomunikācijām u.c., kas gan tieši, gan netieši samazinās antropogēno slodzi uz vidi. Pozitīvi vērtējams, ka teritorijas plānojuma grozījumos paredzēta blīvi apdzīvoto vietu (ciemu) robežu samazināšana. Būtiski, ka teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumos iekļauti detalizēti noteikumi derīgo izrakteņu ieguvei, ieguves vietu ekspluatācijai un rekultivācijai. Ietekmes mazināšanai uz apkārtējām teritorijām noteikti minimālie attālumi no derīgo izrakteņu ieguves vietām līdz dzīvojamai un publiskai apbūvei, dabas teritorijām un objektiem.
Kā ņemts vērā vides pārskats, izteiktie atzinumi, sabiedriskās apspriešanas rezultāti
Teritorijas plānojuma grozījumi un Vides pārskats tika izstrādāts vienlaicīgi, tādejādi jau izstrādes laikā plānošanas dokumentā pēc iespējas tika ietverti Vides pārskata priekšlikumi un ieteikumi.
Sagatavojot teritorijas plānojuma grozījumus un Vides pārskatu, izvērtēti un ņemti vērā vai arī noraidīti, atbilstoši darba uzdevumam, plānošanas dokumenta kompetencei, izstrādes darba grupu, publiskās apspriešanas laikā saņemto priekšlikumu un institūciju atzinumi izskatīšanas sanāksmju (2015.gada 12.jūnijā un 5.augustā) un pašvaldības lēmumiem, saņemtie valsts institūciju nosacījumi un atzinumi, fizisko un juridisko personu priekšlikumi, kā arī Vides pārraudzības valsts biroja (turpmāk - VPVB) rekomendācijas.
Sabiedrības informēšanai par teritorijas plānojuma grozījumu un Vides pārskata izstrādi notika publiskā apspriešana saskaņā ar spēkā esošo normatīvo aktu prasībām. Teritorijas plānojuma grozījumu 1.redakcijas publiskās apspriešanas laikā kopā notika 11 sanāksmes (Tukuma pilsētā un katrā novada pagastā), tika saņemti 14 iedzīvotāju/juridisko personu priekšlikumi, 15 institūciju un 4 kaimiņu pašvaldību atzinumi. Savukārt teritorijas plānojuma pilnveidotās redakcijas publiskās apspriešanas laikā kopā notika divas sanāksmes (Tukuma pilsētā un Slampes pagastā), tika saņemti 12 iedzīvotāju/juridisko personu priekšlikumi, 12 institūciju un 5 kaimiņu pašvaldību atzinumi.
No sabiedrības puses, vislielākās diskusijas ar pretējiem viedokļiem no iedzīvotāju un derīgo izrakteņu ieguvēju puses, izraisījās par nosacījumiem derīgo izrakteņu ieguvei. Līdz ar to, visvairāk iedzīvotāju/juridisko personu priekšlikumu bija par derīgo izrakteņu ieguvi. Uzsākot Tukuma novada teritorijas plānojuma grozījumu izstrādi, kā arī par grozījumu 1.redakciju tika saņemti iesniegumi ar dažādiem viedokļiem par vēlamajiem noteikumiem derīgo izrakteņu ieguvei tā saucamajā Lielajā ciemā, Slampes pagastā. Ņemot vērā, ka kompromiss starp diametrāli pretējām interesēm netika panākts, ievērojot tiesiskās paļāvības principu, tika nolemts saglabāt spēkā esošajā Tukuma novada teritorijas plānojumā 2011.-2023.gadam noteikto regulējumu derīgo izrakteņu ieguvei teritorijā ar atšķirīgiem noteikumiem (TIN12). Satversmē un Civillikumā noteiktās zemes īpašnieka tiesības nav absolūtas un var tikt aprobežotas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Teritorijas plānojuma grozījumi iespēju robežās sabalansē sabiedrības intereses ar zemes īpašnieka tiesībām.
Būtiskākos ieteikumus un rekomendācijas papildinājumiem un precizējumiem teritorijas plānojuma grozījumu pilnveidošanai sniedza Valsts vides dienesta Lielrīgas reģionālā vides pārvalde, Dabas aizsardzības pārvaldes Pierīgas reģionālā administrācija, Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija un VAS „Latvijas Valsts ceļi”.
Visi saņemtie priekšlikumi un atzinumi tika izskatīti un izvērtēti pēc būtības teritorijas plānojuma grozījumu izstrādes darba grupās, pieņemot lēmumus par to iekļaušanu, daļēju iekļaušanu vai neiekļaušanu teritorijas plānojuma pilnveidotajā redakcijā. Plānošanas dokumenta 1.redakcija, kā arī Vides pārskata projekts tika precizēts un papildināts, atbilstoši institūciju rekomendācijām un darba grupās nolemtajam un sagatavota teritorijas plānojumu grozījumu pilnveidotā redakcija.
Par Vides pārskata projektu atzinumus sniedza piecas kompetentās institūcijas – Lielrīgas reģionālā pārvalde Dabas aizsardzības pārvalde Pierīgas reģionālā administrācija, Valsts vides dienesta Lielrīgas reģionālā vides pārvalde, Veselības inspekcijas Zemgales kontroles nodaļa, Rīgas plānošanas reģiona administrācija un Vides pārraudzības valsts birojs. Dabas aizsardzības pārvalde norādīja, ka jāprecizē informācija par dižkokiem, bet Valsts vides dienesta Lielrīgas reģionālā vides pārvalde rekomendēja izvērtēt vēja elektrostaciju iespējamās būvniecību vietas un iespējamās vides problēmas, kas saistītas ar šo plānošanas dokumenta risinājumu. Atbilstoši atzinumos norādītajam Vides pārskata informācija tika precizēta un papildināta.
Vides pārraudzības valsts birojs konstatēja, ka Vides pārskats sagatavots atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
Pamatojums, kāpēc no visiem iespējamiem risinājuma variantiem izraudzīts pieņemtais variants
Teritorijas plānojuma grozījumu risinājumiem netika piedāvāti alternatīvie varianti. Vides pārskatā tika secināts, ka plānošanas dokumenta īstenošana, ja tiks ievērotas vides aizsardzības normatīvu, atbildīgo institūciju un pašvaldības izvirzītās prasības, neatstās sliktāku ietekmi uz vides kvalitāti, kā ir pašlaik. Tā īstenošana neradīs būtisku ietekmi uz īpaši aizsargājamajām dabas teritorijām, tajā skaitā Natura 2000 teritorijām, kā arī netiek paredzētas pārrobežu ietekmes. Teritorijas plānojuma grozījumi, nav pretrunā ar dabas aizsardzības normatīviem un tā mērķi atbilst starptautiskajiem un nacionālajiem vides un dabas aizsardzības mērķiem.
Ziņas par pasākumiem plānošanas dokumenta īstenošanas monitoringa veikšanai, norādot monitoringa ziņojuma iesniegšanas termiņus
Lai konstatētu teritorijas plānojuma grozījumu īstenošanas iespējamo negatīvo tiešo vai netiešo ietekmi uz vidi, tiks veikts īstenošanas monitorings. Monitorings tiks veikts, izmantojot valsts vides monitoringa un citus pieejamos datus, salīdzinot vēsturiskos un aktuālos datus par Tukuma novada teritoriju. Veicot monitoringu, tiks pievērsta uzmanība Vides pārskatā norādītajām problēmām, ar tām saistītajām nozarēm, lai veidojot statistiku ilgākā laika periodā, varētu novērtēt piesārņojuma izmaiņas un prognozēt tā iespējamo attīstību.
Teritorijas plānojuma grozījumu īstenošanas monitoringa ziņojums tiks izstrādāts vismaz divreiz plānošanas periodā - 2019.gadā un 2023.gadā un iesniegts Vides pārraudzības valsts birojā.

Atgādinām, ka šie plānojuma grozījumi nav īstenojami, kamēr no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas netiks saņemta vēstule ar atļauju uzsākt plānojuma īstenošanu, saskaņā ar Teritorijas attīstības plānošanas likuma 25. un 27.pantu.